Verkopen op Bol.
Bereik miljoenen klanten via Bol. Iedereen kan productpagina's creëren, maar daadwerkelijk verkopen - dat vergt de nodige expertise!
Dé grootste marktplaats in de Benelux.
Verkopen op Bol biedt grote mogelijkheden, gezien het de grootste marktplaats van de Benelux is. Om je een idee te geven, het platform had in 2023 een dagelijkse omzet van ruim vier miljard euro!
Natuurlijk ben je niet de enige verkoper die een hap van de taart wil. Verkopen op Bol, dat betekent concurreren tegen meer dan 50.000 andere sellers. Geen sinecure, maar met de nodige know-how maak je het verschil.
Enkele cijfers uit 2023...
+13.000.000actieve klanten
+52.000sellers
+35.000.000producten
Waar heb je hulp bij nodig?
Starten op Bol
Groeien op Bol
Geen volledige ontzorging nodig?
Pakketten op maat zijn ook mogelijk.Lanceer succesvol in 10 stappen.
Voordat je begint met verkopen op online marktplaatsen, is het essentieel om een grondig marktonderzoek uit te voeren. Begrijp de trends in de branche, analyseer de concurrentie en identificeer de behoeften van je doelgroep.
Analyseer daarna op welke marktplaats je eerst van start wil gaan. Kies je voor een algemene marktplaats (zoals Bol of Amazon), of is de kans op succes groter op een gespecialiseerde marktplaats (zoals Zalando en Decathlon)? Zorg dat je deze marktplaats grondig begrijpt vooraleer je er wil onboarden.
Analyseer je assortiment om te bepalen welke producten het meest geschikt zijn voor verkoop op online marktplaatsen. Heb je voldoende prijsmarge om winst te maken? Zijn je producten eenvoudig te bewaren en vervoeren? Is er voldoende vraag in de markt, en kan je voldoende stock voorzien?
Hou daarbij ook rekening met je fulfilmentpartner. Hoeveel voorraad kan je bewaren? Zijn er strikte regels, of een voorraadplafond?
Goed om te weten: bij Distrilink hebben we ons eigen magazijn en kunnen we voor zowat iedere situatie een oplossing voorzien.
Creëer een account op de gewenste online marktplaats(en) en registreer je merk om het te beschermen.
Ben je de eerste aanbieder van het merk op de marktplaats? Dan kan je op je beide oren slapen: jij hebt volledige controle over de contentinhoud en kan je merkverhaal vertellen, exact zoals jij het wil.
Worden je producten al door andere aanbieders verkocht? Dan is de situatie complexer, en kan je stappen ondernemen om de contentinhoud te verbeteren en/of andere product listings te verwijderen. Afhankelijk van het platform, kan dit heel complex zijn.
Sterke productpagina's ontwikkelen, da's een kunst. Enerzijds wil je content die converteert, waarbij je meer informatie biedt aan de klant en je merkverhaal in de kijker zet. Dat kan in de vorm van tekst, specificaties, packshots, afbeeldingen of een video.
Anderzijds wil je ook vooral SEO-performante content, op maat van de marktplaats, om vaker getoond te worden in het algoritme van de zoekmachine. Iedere marktplaats is daarin anders, en ervaring is vereist om hier het maximale uit te halen.
Bovendien heeft iedere marketplace andere vereisten, bijvoorbeeld in hoe je je tekst formatteert of wat de technische vereisten zijn van een afbeelding.
Logistiek en fulfilment zijn geen afterthought, maar een essentieel ingrediënt om succesvol te zijn op marketplaces.
Het is erg belangrijk om altijd voorraad te hebben én zo kort mogelijke levertermijnen aan te bieden. Lukt het je niet om aan de strenge voorwaarden van een marketplace te voldoen, dan zakt je account performance en, in het ergste geval, loop je het risico dat je account gesloten wordt.
Werk daarom samen met een betrouwbare logistieke partner, die meedenkt met de vereisten van zowel merk als marketplace. Bij Distrilink kunnen we dit proces helemaal voor je overnemen.
Vindbaarheid en zichtbaarheid, daar draait het om op marketplaces. Je bent immers niet de enige aanbieder die zijn producten online wil stallen. Marketplace advertising is daarbij cruciaal.
Grosso modo raden we aan om ongeveer 5% van je totale omzet opnieuw te investeren in advertising. Om dit budget optimaal te benutten, is het aan te raden om te werken met een partner die gerichte campagnes kan maken bij een relevante doelgroep.
Zorg ervoor dat je prijszetting concurrerend is en in lijn ligt met de marktstandaarden, terwijl je toch voldoende winst maakt. Geen sinecure!
Bovendien is het op marketplaces essentieel om deel te nemen aan de promo-momenten. Of je kan verschillende producten bundelen aan voordelige prijzen voor de klant.
Een goede klantensupport beperkt het aantal negatieve reviews en zorgt ervoor dat je klanten sneller een tweede aankoop zullen doen bij jou. Een laattijdige of onvriendelijke klantensupport, anderzijds, kan voor account strikes zorgen, waarbij je het risico loopt dat je account gesloten wordt.
Klantensupport nemen we bij Distrilink hélemaal voor je over. Omdat we dit niet aan de marktplaatsen overlaten (bijvoorbeeld via LVB of FBA), kunnen we ook gerichte vragen beantwoorden, omdat we je merk en producten beter kennen. Ook verwerken we retouren vanuit ons magazijn.
Daarna is het belangrijk om regelmatig de verkoopsdata te analyseren. Verkoopt een product niet goed? Vooraleer je de stekker eruit trekt, is het best om te controleren of je niets kan optimaliseren: prijs, reviews, advertising, content... noem maar op.
Succesvol gelanceerd op één marktplaats? Overweeg om je verkoopskanalen uit te breiden naar andere online platforms, zoals een tweede marketplace of een eigen webshop.
Een omnichannel strategie biedt veel voordelen, maar vergt veel planning en expertise. Je wil een naadloze winkelervaring bieden aan je klanten, ongeacht het kanaal dat ze gebruiken. Integreer en synchroniseer je voorraad- en orderbeheer en centraliseer je content in een PIM om een consistente merkervaring te waarborgen.
Zelf je e-commerce business uitbouwen? Met onze checklist ben je zeker dat je geen stappen overslaat.