De nieuwe motor achter onze logistiek: Optiply

De nieuwe motor achter onze logistiek: Optiply

In e-commerce draait alles om snelheid en precisie, zeker als het over logistiek gaat. Tot voor kort verstuurden we bij Distrilink onze inkooporders manueel uit, maar naarmate we opschalen wordt het stilaan onmogelijk om deze taak manueel uit te voeren.

Met duizenden SKU’s over meer dan 20 kanalen in ons Distrilink Acceleration Platform, zochten we naar een logistieke partner om ons te begeleiden in de zoektocht naar meer automatisering aan de hand van AI en big data. Say hello to Optiply!

Van handmatig naar handsfree

In het verleden stelden we onze inkooporders bij Distrilink op aan de hand van Excel-bestanden. Op basis van deze spreadsheets voegden we de PO’s handmatig toe in ons Distrilink Acceleration Platform om ze vervolgens te verzenden naar onze klanten.
Een arbeidsintensief proces waarbij we merk per merk, product per product analyseerden of we nog voldoende stock hadden op onze producten. De berekening hoeveel voorraad we moesten inkopen, was voornamelijk op basis van de verkoop van de voorbije 30 dagen. Rekening houden met extra factoren zoals promotieperiodes, seizoensinvloeden of de logistieke vereisten van onze klanten, was een grote uitdaging en vergde veel manueel werk.
Daarom zijn we op zoek gegaan naar een logistieke partner om onze business op te schalen, meer te automatiseren, de kans op manuele fouten te minimaliseren en meer data-gedreven te werken. In onze zoektocht kwamen we terecht bij Optiply, de Nederlandse pionier in data-gedreven inkoop- en voorraadbeheeroplossingen met meer dan 500+ tevreden klanten wereldwijd.

Optiply: een revolutie in inkoop

Door de implementatie van Optiply gaan we meer data-gedreven te werk en maken we gebruik van geavanceerde algoritmes. De achterliggende AI houdt automatisch rekening met diverse factoren, zoals de verkoopgeschiedenis, concurrentie, promotieperiodes en een gloednieuwe ‘ABC-classificatie’. Voorheen konden we moeilijk het onderscheid maken tussen een bestseller en een ‘flash in the pan’, maar dankzij deze classificatie kunnen we erop toezien dat onze A-producten (topsellers) op stock blijven.

Omdat Optiply automatisch PO’s uitstuurt, kunnen we voortaan grotendeels handsfree werken. De software zal zelf opvolgen of leveringen op tijd gebeuren. Per klant kunnen we hun specifieke vereisten instellen aan de hand van een inkoopagenda.

Prachtig in zijn eenvoud

Resultaat? We werken minder met de natte vinger en besparen veel tijd uit. Dankzij Optiply is onze business veel voorspelbaarder en schaalbaar. Sinds onze integratie sturen we onze PO’s dubbel zo snel uit en hebben we meer accurate voorraadprognoses, wat een positieve impact heeft op de verkoop.
Optiply was de cruciale schakel in onze logistieke workflow. Na het openen van ons magazijn vorig jaar, is het belangrijk om agile te blijven en te innoveren in de steeds veranderende industrie. We kozen voor Optiply omdat het zich onderscheidt door zijn gebruiksvriendelijke interface. Bovendien is Optiply lokaal verankerd in de Benelux; we vinden het fijn om de handen in elkaar te slaan met onze noorderburen.

Met deze nieuwe innovatie zet Distrilink een belangrijkste stap richting onze grote droom: handsfree, data-driven e-commerce.

Ook in dit verhaal stappen? Neem contact op met Distrilink en we bekijken samen wat we voor jouw merk kunnen betekenen.

Nog geen klant van Distrilink?

We bekijken graag samen de opportuniteiten voor jouw merk.
Related Posts