Adverteren op Bol: de nieuwe Sponsored Products-omgeving uitgelegd

Adverteren op Bol: de nieuwe Sponsored Products-omgeving uitgelegd

Bol beëindigt het huwelijk met Mabaya en lanceert zijn eigen Sponsored Products-platform. Een aantal partners kunnen nu al aan de slag met de nieuwe advertenties in een Early Adopters-fase, maar de officiële lancering is pas gepland voor de komende maanden.

Het nieuwe platform opent een vat aan mogelijkheden voor verkopers op Bol. Wij konden er al mee aan de slag en delen graag onze bevindingen.

Vertrouwde omgeving

Voor wie vertrouwd is met Mabaya, hebben we goed nieuws: je hoeft niet terug naar school om de kneepjes van het vak te leren. Het nieuwe platform voelt vertrouwd aan, met veel gelijkaardige functies in een nieuw jasje. Net zoals voorheen werken de Sponsored Products op basis van een veiling, waarbij biedingen (cost-per-click) en de relevantie van het product doorslaggevend zijn.
Image link
Het grootste verschil zit onder de motorkap. Gezien Bol zijn eigen platform ontwikkeld heeft, doet het voortaan beroep op zijn eigen algoritme. Dit blijft voor ons natuurlijk een black box, maar in principe zouden de advertenties beter gekoppeld moeten worden aan het zoekgedrag van kopers. We frustreerden ons vroeger wel eens omdat het moeilijk was te adverteren op keywords die niet in de content verwerkt waren (zoals synoniemen, concurrenten, termen zoals ‘Moederdag’, …). We hopen dat we hier meer impact kunnen maken voor onze klanten.
Het nieuwe platform is ook positief voor wie graag koppelt met de API. Die heeft voortaan meer functionaliteiten, waaronder BULK-ondersteuning. Voorheen waren de geavanceerde mogelijkheden in PPC management software (zoals Pacvue en Adchieve) enigszins beperkt op Bol, maar de nieuwe API maakt het gebruik van deze tools veel interessanter.

Eenvoudiger en flexibeler

Het opzetten van campagnes wordt eenvoudiger en overzichtelijker. Je kunt nu kiezen tussen slechts twee soorten campagnes: automatisch en handmatig. Deze kun je nu organiseren met advertentiegroepen, waarbij je per groep individuele instellingen kunt aanpassen, zoals op welk type pagina’s je wil targeten.
Het nieuwe systeem is ook flexibeler. Instellingen kan je op ieder moment wijzigen, en producten kan je altijd toevoegen, zelfs als ze out-of-stock zijn. Ook hoef je geen 24 tot 36 uur te wachten nadat je je producten hebt toegevoegd in je inventaris.

What's the catch?

De belangrijkste feature die verdwijnt, is dat je niet langer handmatig kunt bieden per product. Dit is een weloverwogen beslissing van Bol om de structuur van campagnes te vereenvoudigen. Gelukkig kun je de campagnes nu veel ordelijker inrichten met advertentiegroepen, waardoor de impact van deze verandering ons minimaal lijkt.
Bol heeft ook zijn attributiemodel aangepast, waardoor je performance mogelijk in het begin negatiever kan lijken. Producten van dezelfde verkoper, maar van een ander merk of categorie, worden niet langer beschouwd als een ‘indirecte conversie’. Ook wordt de omzet en ACoS nu berekend op de verkoopprijs exclusief BTW.
Tot slot zullen enkele functionaliteiten niet meteen beschikbaar zijn, zoals bepaalde rapportages, grafiekvisualisaties en de mogelijkheid om je prestaties te vergelijken met andere periodes. Bol heeft aangegeven dat deze functies later worden toegevoegd.

Aan de slag... of nog even wachten?

Voor de Early Adopter-fase is het helaas te laat, maar in de komende maanden gaat jouw account ook migreren naar de nieuwe advertentie-omgeving. Wanneer de overgang plaatsvindt, kan je aflezen in je Bol-portaal onder “Adverteren – Budget”.
Image link

Je huidige campagnes worden automatisch overgezet naar het nieuwe platform, maar we raden je aan om toch nog even onder de motorkap te kijken. Je huidige campagnestructuur is mogelijk niet meer optimaal. Door de nieuwe functionaliteiten kan het interessant zijn om je campagnes op een andere manier in te richten.

We zijn alvast (voorzichtig) enthousiast naar het nieuwe advertentieplatform, met name de nieuwe hefbomen om de campagnes te optimaliseren voor onze klanten. Maar nieuwe expertise opbouwen kost tijd. Heb je hulp nodig bij het opzetten van de nieuwe advertentiecampagnes? Neem contact op met onze experts en we bekijken samen wat we voor jou kunnen betekenen.

Nog geen klant van Distrilink?

We bekijken graag samen de opportuniteiten voor jouw merk.
Related Posts