"De fulfilment services van marktplaatsen, die nemen dat toch over?"
Wanneer je single-channel verkoopt (dus op één online marktplaats), is het vaak de beste keuze om voor zo’n fulfilment programma te kiezen. Zo hoef je geen personeel aan te werven, te onderhandelen over koerierstarieven, magazijnruimte te regelen of inpakmaterialen aan te schaffen. Zo’n fulfilment programma maakt het beheren van een e-commerce business heel wat eenvoudiger.
Van zodra je meer begint te verkopen, of wil opschalen naar andere verkoopskanalen, beginnen de nadelen van deze fulfilment-services echter door te wegen.
- Het kostenplaatje wordt te hoog.
- Niet alle marktplaatsen bieden fulfilment-services aan.
- Verlies van controle.
- Beperkte data over je producten.
- Verminderde controle over voorraadbeheer.
- Beperkingen in flexibiliteit met betrekking tot voorraadplafonds, producttypes, …
- Geen consistente customer experience over alle verkoopkanalen.
Maak klantenservice onderdeel van je omnichannel strategie.
- Centraliseer je customer support voor een consistente customer experience.
- Data uit de klantenservice is ontzettend waardevol voor je bedrijf en helpt je o.m. problemen detecteren bij productinformatie, en/of inzichten in hoe je klanten met je producten omgaan.
- Matige tot slechte klantenservice heeft een negatieve invloed op de prestaties van je account en kan in het ergste geval leiden tot de sluiting van je account.
- Een tevreden klant laat niet altijd een goede recensie achter, maar een ontevreden klant uit graag zijn ongenoegen. Een goede beoordelingsscore (zowel op account- als productniveau) is cruciaal om meer te verkopen.
Krijg volledige controle over productretouren.
Last but not least: als je customer service in handen neemt, krijg je meer controle over productretouren. Over het algemeen ziet e-commerce gemiddelde retourpercentages die heel hoog kunnen oplopen (soms zelfs tot 50% in specifieke gevallen, zoals in fashion!). Omdat we bij Distrilink zelf de retour afhandelen & alle best practices toepassen, zien we véél lagere retourpercentages dan de gemiddeldes. Elke inspanning om retourpercentages te verlagen, moet één van je belangrijkste prioriteiten zijn bij het verhogen van je marges.
Kies voor E-Commerce-as-a-Service.
Met ons kan je zorgeloos groeien op marktplaatsen. Lees hier meer over onze diensten. Nog aanvullende vragen? Neem dan rechtstreeks contact met ons op.